onsdag 17 augusti 2011

Gruppmötet på Aleris i Lund!

Åh vilken härlig respons på min blogg! Jätteskoj!
(Fastän ni nog bara har läst ETT inlägg! Haha! )

Om Du lät mitt andra inlägg så minns Du att jag skrev att jag skulle berätta om den 26 juni då jag äääntligen skulle få komma till Aleris i Lund för att träffa läkare, sköterska och dietist!

DÅ var jag ju nervös!

Jag hade ju gått ner en del själv och var väl rätt att de skulle säga att om jag kunnat gå ner sju kilo på egen hand, så kunde jag lika gärna fortsätta med det... Ja, man blir ju så klart nojjig!
Men innerst inne visst jag ju att jag fortfarande var en bra bit över BMI på 35, vilket är ett av kraven för att vara aktuell för en operation.

Förresten... då jag fick brevet med tidin för grupp och läkarsamtal, låg där även remiss till lab, där en massa prover skulle tas. Och detta gjorde jag ju så klart direkt! OM jag skulle bli kallad tilll  möte på någon återbudstid.

Nu var jag iallafall på väg ner till Lund. Det var ganska enkelt för mig att hitta till Aleris lokaler eftersom jag ju arbetat nere på St Lars-området både på BUP akutenhet och Vuxenpsyk.

När man kom in var där en receptionist som skrev in en, för att sedan lämna över till en sköterska.
Med henne fick man följa med in och väga sig... (115kg) och mäta sig (171cm) och så mätte hon "midjemåttet" också! Haha! Jag undrade ju lite lätt hur de bar sig åt för att hitta en midja på oss tjockisar...
Hehe! Hon förklarade att det snarare var bukomfånget de ville mäta... i höjd med naveln lixom!
Jag måste fråga när jag kommer till Kristianstad imorgon om jag kan få veta det måttet. Jag var så uppe i smöret så jag minns inte vad det var faktiskt!

(Igårkväll var jag hemma hos min lilla syster en sväng... Vi pratade lite om det där med midjemått... och mått överhuvudtaget... Jag sa att jag ju inte hade nåt måttband, så jag har inte mätt mig... Syrran donerade då ett gäng IKEA-måttband till mig! Hahaha!
Det är liiite trixigt att mäta då ett ju inte räcker... utan man måste ha två! Jossan kom dock med den geniala idén att man ju kan TEJPA ihop dom, istället för, som jag, stå och försöka hålla i tre ändar samtidigt! BRAINIAC!!!

Jaja! Sen fick man in och sätta sig i en liten föreläsningssal
Där satt tre andra, en kvinna och två män, som förmodligen också ville opereras så småningom... Eller jag, ville och ville... De ställde så konstiga frågor till läkaren att jag tyckte det var pinsamt... Om man inte kunde dricka äl under flytet, det var ju flytande... Och en höll på att resa sig och gå därifrån när dietisten sa att man skulle gå på flytande och purékost i 5 veckor efter operationen... Hon blev skitförbannad. Det hade ingen sagt till henne! Voine voine. Har de väntat i 1½ år som jag så BORDE de väl vara mer insatta i vad som krävs.

Jag kände mig dock pytteliten i den där salen! :O)

Ja först pratade sköterskan... Inget nytt under solen...

Sedan kom läkaren och berättade ingående om själva operationen... Och då halade jag ju upp min lista med frågor! Haha! Om "slitsar", gallbesvär och tarmvred och grejer. De andra som satt där såg ut som frågetecken... Hmm!
Sen var det då dietistans tur att berätta sitt... vilket jag ju redan läst och hört om massvis av gånger. Man fick dock chans att prova lite olika LCD-preparat, som man ju ska dricka under flytet innan operationen.
(LCD = Low Calorie Diet)

Sen sa hon att en av oss kunde gå bort till läkaren... Gissa vem som fick fart på dököttet långt innan de andra hann blinka...:O)

Lide nervör inne hos läkaren och hon säger... ja dina provsvar var ju bra... eller nej förresten...
Då trodde jag att mitt hjärta skulle stanna... VAD DÅ NEJ FÖRRESTEN!???
Men det var inte min berömda "KalleAnka-tur som slog till den här gången!
Det var bara Folsyran som låg lite lågt, men det var inget alarmerande! Phew!

Ärligt talat minns jag inte så mycket av vad hon sa, men iallafall fick jag gå vidare till en VÅRDKOORDINATOR... sköterska då vad jag förstod!
Äääntligen!
Nu var det ju sommarstängt ett bra tag på Aleris i Kristianstad. Men den 18 augusti kunde jag få tid för operation... antingen klockan 11 eller klockan sju på morgonen... Först valde jag kl 11, men ändrade mig snabbt till kl 7 på morgonen.
Eftersom man åker ut därifrån redan dagen efter operation så tyckte jag nog att det verkade bäst att vara den första på morgonen som skulle opereras!

Jo jag fick ju besked av läkaren att hon skrivit ut de viktiga recepten på apoteket...
Taggad till tusen svänger jag ju in på apoteket i Löddeköpingen på väg hem... Och hämtar ut ALL medicin... Sååå smart... Nästan 1500kronor... sådär lagom innan lön och allt!


1 kommentar:

SUSSI OLOFSSON sa...

GUMMAN GUMMAN WOW JAG ÄR SÅ IMPAD ATT DU VÅGAR GÖRA DET DU MÅ TRO ATT JAG SJÄLV HAR TÄNKT PÅ DET LÄNGE...HEJA DEJ pIA JÄTTE GLAD JAG FÅR FÖLJA DEJ PÅ RESAN.

STOR JÄTTE KRAM OCH LYCKA TILL I MORGON :-)